O projekcie. Skąd się wzięła ESSA

Celem projektu, który realizujemy w Łukasiewicz – IMiF jest popularyzacja nauki i badań naukowych. Przez kontakt z naukowcami i laboratoriami w zakresie inżynierii materiałowej, elektroniki, fotoniki. Wpisuje się działania społecznej odpowiedzialności nauki.

– Adresowany jest do młodego pokolenia i z nim chcemy nawiązać dialog. Zaczęliśmy więc od rzeczy podstawowej: słownictwa. ESSA to młodzieżowe słowo roku 2022. Kojarzy się pozytywnie i pasuje do charakteru tego projektu.

Z miłości do nauki. 

i z ambitnej chęci przygotowania miejsca pracy dla przyszłych pokoleń.  Chcemy nawiązać dialog z młodzieżą, zbudować most, ale w uczciwy sposób: poprzez edukację i pokazanie zagadnień, którymi zajmuje się Instytut. 

Pokazać, że nauki nie trzeba się bać. 

Projekt ma za zadanie przybliżyć uczniom pracę naukowców poprzez zajęcia w laboratoriach. Dzięki zadaniu “Rok szkolny z grami”, który ma pokazać badania naukowe od właściwej strony: czyli realizacji i rozwijania swoich talentów, budowie zainteresowania i chęci rozwiązywania innowacyjnych zadań w oparciu o aktualny stan wiedzy i to, co ich interesuje.

Całość zajęć rozszerzona jest również o zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją i ochroną własności intelektualnej – czyli aspektami niezwykle ważnymi dla naukowców, ale bardzo aktualnymi również dla młodzieży. Zajęcia mają przybliżyć uczniom aspekty prawne i zwrócić ich uwagę na dbałość o własność intelektualną własną i cudzą. Zajęcia są prowadzone przez prawniczkę oraz absolwenta SGH, którego zadaniem z kolei będzie pokazanie młodemu pokoleniu, że działalność gospodarcza oparta na wiedzy ma sens i może prowadzić do zbudowania start-up’u i realizacji unikatowej ścieżki w oparciu o własny pomysł, naukę i badania naukowe.

Projekt otrzymał finansowanie w konkursie „Społeczna odpowiedzialność nauki II” Ministerstwa Edukacji i Nauki. Czas realizacji: 1.09.2023-30.08.2025 Dofinansowanie: 328 410 PLN

Razem z maturzystami z LO im. Miguela Cervantesa dyskutowaliśmy na temat zawodów przyszłości, potencjalnych błędów AI oraz technologii w edukacji. Było też coś praktycznego – budowanie obwodów elektrycznych, nauka na błędach i odkrywanie, jak działa potencjometr!


Razem z maturzystami z LO im. Miguela Cervantesa dyskutowaliśmy na temat zawodów przyszłości i tego, jak CHAT GPT może nas wprowadzić w błąd. Rozmawialiśmy też, czy w polskiej szkole znalazłoby się miejsce na sprawdzanie uważności uczniów za pomocą specjalnych opasek opartych na sztucznej inteligencji. Zdania były podzielone.

Było też coś praktycznego

– budowanie obwodów elektrycznych, nauka na błędach i odkrywanie, jak działa potencjometr! Przeprowadziliśmy warsztaty, pozwalając młodym ludziom popełnić kilka błędów, zanim udało im się zbudować obwód elektryczny i zaświecić diodę. Przy okazji klasa 4a (mat-geo) dowiedziała się również, jak działa potencjometr, który reguluje dopływ prądu.

Potencjometr wewnątrz ma specjalną ścieżkę rezystancyjną – to materiał, który przewodzi prąd, ale stawia mu opór. Obracając pokrętło, zmieniamy pozycję suwaka na ścieżce rezystancyjnej, a odległości między punktami kontaktu na ścieżce wpływają na to, czy opór rośnie, czy maleje.

Na szczęście nasi maturzyści nie byli oporni na wiedzę. Spotkanie z nimi na długo pozostanie w naszej pamięci. Powodzenia na maturze – będziemy trzymać za Was kciuki!

INNE ARTYKUŁY

Kulturalnie i naukowo w RembertowieNowy post 

„Od diody do AI” – tak nazywały się warsztaty, które mieliśmy okazję poprowadzić w LI LO w Rembertowie podczas Tygodnia Kultury. Zobacz, jak licealiści konstruowali obwody i dyskutowali o sztucznej inteligencji. Ich zaangażowanie i pomysły są po prostu niesamowite!

Czytaj więcej »

Porozmawiajmy!@

kontakt@essaszkolajutra.pl

+48 604 372 470