O projekcie. Skąd się wzięła ESSA

Celem projektu, który realizujemy w Łukasiewicz – IMiF jest popularyzacja nauki i badań naukowych. Przez kontakt z naukowcami i laboratoriami w zakresie inżynierii materiałowej, elektroniki, fotoniki. Wpisuje się działania społecznej odpowiedzialności nauki.

– Adresowany jest do młodego pokolenia i z nim chcemy nawiązać dialog. Zaczęliśmy więc od rzeczy podstawowej: słownictwa. ESSA to młodzieżowe słowo roku 2022. Kojarzy się pozytywnie i pasuje do charakteru tego projektu.

Z miłości do nauki. 

i z ambitnej chęci przygotowania miejsca pracy dla przyszłych pokoleń.  Chcemy nawiązać dialog z młodzieżą, zbudować most, ale w uczciwy sposób: poprzez edukację i pokazanie zagadnień, którymi zajmuje się Instytut. 

Pokazać, że nauki nie trzeba się bać. 

Projekt ma za zadanie przybliżyć uczniom pracę naukowców poprzez zajęcia w laboratoriach. Dzięki zadaniu “Rok szkolny z grami”, który ma pokazać badania naukowe od właściwej strony: czyli realizacji i rozwijania swoich talentów, budowie zainteresowania i chęci rozwiązywania innowacyjnych zadań w oparciu o aktualny stan wiedzy i to, co ich interesuje.

Całość zajęć rozszerzona jest również o zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją i ochroną własności intelektualnej – czyli aspektami niezwykle ważnymi dla naukowców, ale bardzo aktualnymi również dla młodzieży. Zajęcia mają przybliżyć uczniom aspekty prawne i zwrócić ich uwagę na dbałość o własność intelektualną własną i cudzą. Zajęcia są prowadzone przez prawniczkę oraz absolwenta SGH, którego zadaniem z kolei będzie pokazanie młodemu pokoleniu, że działalność gospodarcza oparta na wiedzy ma sens i może prowadzić do zbudowania start-up’u i realizacji unikatowej ścieżki w oparciu o własny pomysł, naukę i badania naukowe.

Projekt otrzymał finansowanie w konkursie „Społeczna odpowiedzialność nauki II” Ministerstwa Edukacji i Nauki. Czas realizacji: 1.09.2023-30.08.2025 Dofinansowanie: 328 410 PLN

My dziś czuliśmy się w sieci wyjątkowo bezpiecznie, a to dlatego, że rozmawialiśmy o bezpieczeństwie w Internecie podczas Gali Dnia Bezpiecznego Internetu 2024.
Ale nie tylko o bezpieczeństwie jest mowa, mówimy też o tym jak ma wyglądać szkoła „na przyszłość” – na tę, której jeszcze nie znamy.

„Postawmy na naturalną ciekawość uczniów, ich zainteresowania i głębokie uczenie się zamiast mechanicznego zapamiętywania i odtwarzania”.

Takie spojrzenie na szkołę jest nam bardzo bliskie, ESSA ma to w genach.


Podczas naszych spotkań z młodzieżą za każdym razem zdobywamy doświadczenie, ale budzimy też ciekawość uczniów i pokazujemy, że pozornie trudne pojęcia przekładają się na praktyczne zastosowanie. Dziękujemy Jędrzejowi Witkowskiemu z Centrum Edukacji Obywatelskiej za inspirującą prezentację i do zobaczenia szybciej niż 2038 r.

INNE ARTYKUŁY

Porozmawiajmy!@

kontakt@essaszkolajutra.pl

+48 604 372 470