O projekcie. Skąd się wzięła ESSA

Celem projektu, który realizujemy w Łukasiewicz – IMiF jest popularyzacja nauki i badań naukowych. Przez kontakt z naukowcami i laboratoriami w zakresie inżynierii materiałowej, elektroniki, fotoniki. Wpisuje się działania społecznej odpowiedzialności nauki.

– Adresowany jest do młodego pokolenia i z nim chcemy nawiązać dialog. Zaczęliśmy więc od rzeczy podstawowej: słownictwa. ESSA to młodzieżowe słowo roku 2022. Kojarzy się pozytywnie i pasuje do charakteru tego projektu.

Z miłości do nauki. 

i z ambitnej chęci przygotowania miejsca pracy dla przyszłych pokoleń.  Chcemy nawiązać dialog z młodzieżą, zbudować most, ale w uczciwy sposób: poprzez edukację i pokazanie zagadnień, którymi zajmuje się Instytut. 

Pokazać, że nauki nie trzeba się bać. 

Projekt ma za zadanie przybliżyć uczniom pracę naukowców poprzez zajęcia w laboratoriach. Dzięki zadaniu “Rok szkolny z grami”, który ma pokazać badania naukowe od właściwej strony: czyli realizacji i rozwijania swoich talentów, budowie zainteresowania i chęci rozwiązywania innowacyjnych zadań w oparciu o aktualny stan wiedzy i to, co ich interesuje.

Całość zajęć rozszerzona jest również o zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją i ochroną własności intelektualnej – czyli aspektami niezwykle ważnymi dla naukowców, ale bardzo aktualnymi również dla młodzieży. Zajęcia mają przybliżyć uczniom aspekty prawne i zwrócić ich uwagę na dbałość o własność intelektualną własną i cudzą. Zajęcia są prowadzone przez prawniczkę oraz absolwenta SGH, którego zadaniem z kolei będzie pokazanie młodemu pokoleniu, że działalność gospodarcza oparta na wiedzy ma sens i może prowadzić do zbudowania start-up’u i realizacji unikatowej ścieżki w oparciu o własny pomysł, naukę i badania naukowe.

Projekt otrzymał finansowanie w konkursie „Społeczna odpowiedzialność nauki II” Ministerstwa Edukacji i Nauki. Czas realizacji: 1.09.2023-30.08.2025 Dofinansowanie: 328 410 PLN

Wczoraj zawitaliśmy do Katowic, miasta, które w 2024 roku stanie się europejskim miastem nauki. ESSY bowiem nie mogło zabraknąć na Śląskim Festiwalu Nauki, którego przewodnim motywem w tym roku jest: Nauka da nam przyszłość. A my jakby na przekór opowiadaliśmy młodzieży o historii fotoniki w Polsce.

Nasza podróż

Rozpoczęliśmy podróż od pionierskich osiągnięć lat 60. minionego wieku, aż po współczesne innowacje, które umożliwiają rozwój fotoniki w Łukasiewicz – IMiF.

Pytania i rozmowy po wykładzie były dla nas cennym źródłem inspiracji. Nauko trwaj.
Ale „wróćmy do przyszłości”. Ogromne wrażenie zrobiło na nas połączenie tak nieoczywistych rezultatów z dziedzin, takich jak: sztuka, nauka i sztuczna inteligencja.
Zarówno dla Patrycji jak i dla Wawrzyńca odkryciem było, że tatuażyści mogą nauczyć się tatuować wykorzystując do tego liście roślin. My sami też mogliśmy poczuć prawdziwą interakcję z rośliną – dotykając ją i głaszcząc jej liście – otwieraliśmy strony książki i mogliśmy przeczytać jej strofy. To jak podróż przez książkę za pomocą rośliny. A to wszystko dzięki specjalnie podpiętym czujnikom. Ta instalacja studentki Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach Weroniki Król zrobiła na nas duże wrażenie. (zobaczcie zdjęcia)


Czy sztuczna inteligencja może czuć? Od stworzenia wiersza aż po generowanie obrazów, a całość opowieści przedstawiona głosem sztucznej inteligencji to efekt współpracy studentów ASP z tą fascynującą technologią. Nie wiemy czy AI „czuje”, ale wiemy, że potrafi pięknie i z przejęciem pokazywać uczucia i o nich opowiadać.
???? Festiwal to też niezwykła okazja do spotkania wielu osób, które na co dzień robią wszystko co w ich mocy by nauka była kluczem do zrozumienia świata dostępnym dla wszystkich. Spotkaliśmy osobiście Tomasza Rożka, Wiktora Niedzickiego (który otrzymał na Festiwalu Nagrodę Specjalną POP Science – Wybitny Popularyzator.

Zapraszamy na kolejne festiwale!

INNE ARTYKUŁY

Porozmawiajmy!@

kontakt@essaszkolajutra.pl

+48 604 372 470