Fascynujące Światło: Od grafitu po lasery
Celem projektu jest popularyzacja nauki i badań naukowych poprzez kontakt z naukowcami i laboratoriami w zakresie inżynierii materiałowej, elektroniki, fotoniki.

Projekt ma za zadanie przybliżyć uczniom pracę naukowców poprzez zajęcia w laboratoriach. Dzięki zadaniu “Rok szkolny z grami”, który ma pokazać badania naukowe od właściwej strony: czyli realizacji i rozwijania swoich talentów, budowie zainteresowania i chęci rozwiązywania innowacyjnych zadań w oparciu o aktualny stan wiedzy i to, co je interesuje: grami komputerowymi – “zaangażowany” zostanie świat nauki.

Z kolei zajęcia z własności intelektualnej mają przybliżyć uczniom aspekty prawne, a także coś więcej: zwrócić uwagę o dbałość własności intelektualnej własnej i cudzej. Zajęcia będą prowadzone przez prawnika oraz absolwenta SGH, którego zadaniem z kolei będzie pokazanie młodemu pokoleniu, że działalność gospodarcza oparta na wiedzy ma sens i może prowadzić do zbudowania start-up’u i realizacji unikatowej ścieżki w oparciu o własny pomysł, naukę i badania naukowe.

Niczym prestidigitatorzy zaświeciliśmy żarówkę…grafitową

Czy wiecie, jak sprawić, by grafit zaświecił jak żarówka? I co sprawia, że światło lasera zielonego jest lepiej przez nas widoczne niż lasera czerwonego? Licealiści z Bednarskiej Szkoły Realnej już wiedzą.

To był nasz sceniczny debiut. Niczym prestidigitatorzy zaświeciliśmy żarówkę…grafitową. Doświadczenie z „żarówką domowej roboty” polegało na pokazaniu co dzieje się z grafitem – takim z ołówka – wówczas, gdy przepływa przezeń prąd elektryczny. Podobne rozwiązanie było pierwszym, które zaproponował Thomas Edison w pierwszej żarówce. Wprawdzie mimo ograniczenia dostępności tlenu, co mocno skraca życie „włókna naszej żarówki”, świecenie jest dobrze widoczne i trwa ponad minutę!

Ten niecodzienny eksperyment pokazaliśmy licealistom z Bednarskiej Szkoły Realnej czyli I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego.

Uczniowie dowiedzieli się też wiele ciekawostek na temat laserów, o ich niezwykłych zastosowaniach w otaczającym nas świecie. Mówiliśmy o świetle słonecznym i świetle z żarówki jako źródłach światła rozproszonego oraz o laserze i tym skąd się bierze jego moc. O tym jak powstają lasery opowiadała dr hab. Anna Szerling.

Geniusz Edisona. Własność Intelektualna: Od pomysłów do miliardów

Nie zapomnieliśmy też powiedzieć o patentach. W końcu Thomas Edison opatentował swoją żarówkę więc podzieliliśmy się informacjami dotyczącymi właśnie własności intelektualnej. Żyjemy w erze, gdzie kreatywność i innowacje odgrywają kluczową rolę. Wspólnie z licealistami rozwinęliśmy świadomość na temat praw autorskich, patentów i innych aspektów związanych z twórczością umysłową, a to wszystko na przykładzie Star Wars.

Czy wiecie jak malutki może być laser?

Odkrywanie Świat(ł)a w ramach projektu ESSA

Dziękujemy za bardzo miłe przyjęcie. Chętnie Was jeszcze odwiedzimy. To dopiero początek naszych spotkań w liceach – mamy nadzieję, że każde z nich stanie się inspiracją do odkrywania nowych obszarów nauki i zachęci Was do rozwijania Waszych pasji. Gotowi do odkrywania światła i tajemnic intelektualnych? Czekamy na zgłoszenie od klas i szkół: kontakt@essaszkolajutra.pl

INNE ARTYKUŁY

Porozmawiajmy!@

kontakt@essaszkolajutra.pl

+48 604 372 470