O projekcie. Skąd się wzięła ESSA

Celem projektu, który realizujemy w Łukasiewicz – IMiF jest popularyzacja nauki i badań naukowych. Przez kontakt z naukowcami i laboratoriami w zakresie inżynierii materiałowej, elektroniki, fotoniki. Wpisuje się działania społecznej odpowiedzialności nauki.

– Adresowany jest do młodego pokolenia i z nim chcemy nawiązać dialog. Zaczęliśmy więc od rzeczy podstawowej: słownictwa. ESSA to młodzieżowe słowo roku 2022. Kojarzy się pozytywnie i pasuje do charakteru tego projektu.

Z miłości do nauki. 

i z ambitnej chęci przygotowania miejsca pracy dla przyszłych pokoleń.  Chcemy nawiązać dialog z młodzieżą, zbudować most, ale w uczciwy sposób: poprzez edukację i pokazanie zagadnień, którymi zajmuje się Instytut. 

Pokazać, że nauki nie trzeba się bać. 

Projekt ma za zadanie przybliżyć uczniom pracę naukowców poprzez zajęcia w laboratoriach. Dzięki zadaniu “Rok szkolny z grami”, który ma pokazać badania naukowe od właściwej strony: czyli realizacji i rozwijania swoich talentów, budowie zainteresowania i chęci rozwiązywania innowacyjnych zadań w oparciu o aktualny stan wiedzy i to, co ich interesuje.

Całość zajęć rozszerzona jest również o zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją i ochroną własności intelektualnej – czyli aspektami niezwykle ważnymi dla naukowców, ale bardzo aktualnymi również dla młodzieży. Zajęcia mają przybliżyć uczniom aspekty prawne i zwrócić ich uwagę na dbałość o własność intelektualną własną i cudzą. Zajęcia są prowadzone przez prawniczkę oraz absolwenta SGH, którego zadaniem z kolei będzie pokazanie młodemu pokoleniu, że działalność gospodarcza oparta na wiedzy ma sens i może prowadzić do zbudowania start-up’u i realizacji unikatowej ścieżki w oparciu o własny pomysł, naukę i badania naukowe.

Projekt otrzymał finansowanie w konkursie „Społeczna odpowiedzialność nauki II” Ministerstwa Edukacji i Nauki. Czas realizacji: 1.09.2023-30.08.2025 Dofinansowanie: 328 410 PLN

Inauguracja ESSY i nasze pierwsze wystąpienie przed wymagającym audytorium odbyło się w zabytkowej auli szkoły. Odwiedziliśmy uczniów Liceum Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1 w Warszawie (CKU).

Dwa wykłady, pozornie niezwiązane ze sobą tematycznie. Ale tylko pozornie.

Pierwszy – dotyczył tego, z czym spotykamy się codziennie – światła.

    • Jak je charakteryzujemy?
    • Czym jest Temperatura barwowa?
    • Jak je dobierać w miejscu pracy czy wypoczynku?

    •  

    •  

    Różnorodność światła LED i jego wpływ na samopoczucie

    Pokazaliśmy doświadczenie z nowoczesnymi żarówkami LED, gdzie każda oczywiście świeciła… ale troszkę inaczej. Zimno, ciepło – mniej lub bardziej „słonecznie”. Jaki światło ma wpływ na nasze samopoczucie? Tego wszystkiego dowiedzieli się uczniowie CKU.

     

    Ochrona własności intelektualnej w praktyce

    Drugi – dotyczył własności intelektualnej. I wykorzystaliśmy wszystko to, co powiedzieliśmy wcześniej – aby „oświecić” młodzież w tym, co ważne na co dzień. Ku naszej radości, zadawali wiele pytań dotyczących własności intelektualnej i jej praktycznego wykorzystania, co pokazuje ich zainteresowanie tym ważnym zagadnieniem.

    My też kierujemy się maksymą A. de Saint-Exupery’ego

    Na koniec, wszyscy uczestnicy aby dobrze nas wspominali i pamiętali o naszym eksperymencie, otrzymali urocze małe żaróweczki-breloczki. To doświadczenie było dla nas niezwykle cenne i motywujące do dalszych działań. Absolwenci tego Liceum kierują się maksymą A. de Saint-Exupery’ego – „W życiu trzeba uczestniczyć”. My cieszymy się, że uczestniczyli w naszych zajęciach.

    Wróc do strony Bloga

    INNE ARTYKUŁY

    Kulturalnie i naukowo w RembertowieNowy post 

    „Od diody do AI” – tak nazywały się warsztaty, które mieliśmy okazję poprowadzić w LI LO w Rembertowie podczas Tygodnia Kultury. Zobacz, jak licealiści konstruowali obwody i dyskutowali o sztucznej inteligencji. Ich zaangażowanie i pomysły są po prostu niesamowite!

    Czytaj więcej »

    Porozmawiajmy!@

    kontakt@essaszkolajutra.pl

    +48 604 372 470